Przedsiębiorczość nie zna granic – ani wieku, ani miejsca zamieszkania. Doskonale wiedzą o tym członkowie Fundacji Młodzi dla Biznesu, którzy od trzech lat konsekwentnie wspierają młodzież z Dolnego Śląska w rozwijaniu kompetencji biznesowych, twórczym myśleniu i działaniu z pasją. W rozmowie z naszą redakcją opowiadają o swoich działaniach, projektach, sukcesach i planach na przyszłość. Z wywiadu bije autentyczność, energia i ogromna wiara w młodych ludzi.
O tym, dlaczego warto dawać młodzieży narzędzia i przestrzeń do działania, jak wyglądają ich innowacyjne programy edukacyjne, oraz dlaczego warto nie bać się ryzyka – mówią Oliwia Majek, Project Manager Fundacji oraz Igor Pikulski, Chief Marketing Officer.
Na początek, prosimy o przybliżenie naszym czytelnikom, czym dokładnie zajmuje się Fundacja Młodzi Dla Biznesu? Jakie były główne motywacje do założenia Fundacji i jakie potrzeby młodych ludzi skłoniły Was do podjęcia takiej działalności?
Oliwia Majek: Fundacja Młodzi dla Biznesu zajmuje się szeroko pojętym rozwojem przedsiębiorczości wśród młodych ludzi. A młodzi ludzie to przede wszystkim młodzież ze szkół średnich, licea, technika czy też szkoły branżowe z terenu województwa dolnośląskiego – to właśnie do nich chcemy dotrzeć. Chcemy pokazać, że nie trzeba być przedsiębiorcom, aby być człowiekiem przedsiębiorczym, chcemy pokazać, że niezależnie czy jesteś z niewielkiej wsi pod Trzebnicą czy może mieszkasz niedaleko Kudowy-Zdrój możesz nauczyć się przedsiębiorczości! Zapewniamy dostęp do szeregu narzędzi i praktycznych umiejętności. Średnia wieku naszego zespołu to 21 lat, więc niedawno skończyliśmy szkołę średnią, wiemy jaki jest poziom nauczania przedmiotu, kiedyś Postawy Przedsiębiorczości, teraz Biznes i Zarządzanie w polskich szkołach. Przeszliśmy przez ten proces i widzimy co nie działa, gdzie występują braki, dlaczego lekcje nie są atrakcyjne dla uczniów – i nie, to nie jest ich wina! A co najważniejsze wiemy i potrafimy to zmienić – działania naszej Fundacji są na to rozwiązaniem!
Jak długo Fundacja działa i jakie były Wasze najważniejsze dotychczasowe osiągnięcia?
Oliwia Majek: Fundacja działa już 3 lata, prowadząc wiele projektów dotarliśmy już do kilkuset osób. Jednak jednym, który szczególnie doceniamy jest Konferencja „Przedsiębiorczość wśród młodych”, która została zorganizowana we Wrocławskiej Akademii Biznesu. Ale uprzedzam, nie był to kolejny jednorazowy event, który zaczyna się o 9.00 kończy o 15.00, a o 13.30 już nie ma już połowy osób na sali. Konferencja była zwieńczeniem rocznej pracy 25 osób, uczestników projektu „Nieważne, skąd jesteś – ważne, że działasz!”. Te osoby przez rok czasu, brały udział w zjazdach, na których odbywały się liczne warsztaty, które miały na celu przygotowanie ich do organizacji wyżej wspomnianego eventu. Uczestnikom należą się szczególne gratulacje, bo to oni przygotowywali materiały marketingowe, grafiki, identyfikatory, smycze, pracowali przy rejestracji przybyłych, prowadzili konferencję i organizowali autorskie warsztaty, aby móc przekazać zdobytą wiedzę i umiejętności innym. Nie byłam głównym koordynatorem tego projektu, ale z perspektyw osoby, która zarządza projektami w naszej fundacji, było to niezwykłe przeżycie. Wspólnymi siłami pokazaliśmy, że można zapewnić młodym ludziom sprawczość, da się ich czegoś nauczyć, wystarczy trochę zaufania i wiary w ich możliwości. Prawda, Konferencja to duży sukces uczestników „Nieważne, skąd jesteś – ważne, że działasz”, ale też nasz jako fundacji, ponieważ pokazaliśmy, że można inaczej zorganizować jakościowy event, który wnosi zmianę społeczną – bo nie wspomniałam, ale na Konferencję przyjechało ponad 130 młodych osób – rówieśników uczestników projektu! Wspólnymi siłami, jako organizatorzy i uczestnicy, ale też jako dobre ziomki pokazaliśmy, że się da!
Jakie aktualnie projekty i inicjatywy realizuje Fundacja? Czy moglibyście opowiedzieć o kilku z nich? W jaki sposób Fundacja współpracuje z lokalnymi przedsiębiorcami, instytucjami edukacyjnymi i samorządami na Dolnym Śląsku?
Oliwia Majek: Nasze działania opieramy na 3 flagowych projektach: „Nieważne, skąd jesteś – ważne, że działasz!”, Biznesowe Przygody, Symulacje Biznesowe: PKB – Powiatowe Konkursy Biznesowe/PKWP – Pierwszy krok w przedsiębiorczość. „Nieważne, skąd jesteś – ważne, że działasz!” to roczny program, który zaskutkował stworzeniem Konferencji od młodych dla młodych. Biznesowe Przygody to cykle warsztatowe, dzięki którym młodzi ludzie otrzymują narzędzia i praktycznie umiejętności. Są też te szczególnie mi bliskie, z racji na pełnioną przeze mnie funkcję w fundacji, PKB i PKWP – są to symulacje biznesowe, czyli dwa niekonwencjonalne konkursy, które wymagają od uczestników wiedzy, ale przede wszystkim kreatywności. Ubiegła edycja PKB objęła swoim zasięgiem kilka powiatów z województwa dolnośląskiego. Uczniowie którzy brali w nich udział. w pierwszym etapie mieli okazję drużynowo sprawdzić swój poziom wiedzy z narzędzi rozwojowo-biznesowych są to m.in SMARTER, SWOT, czy BMC – podstawy, które przydają się w kolejnych etapach. PKB to konkurs innowacyjny w swojej formule ponieważ przed II etapem – etapem finałowym, odbywają się warsztaty przygotowujące do prawidłowego wykorzystania tych narzędzi, aby następnie, móc je zastosować do rozwiązania finałowego case study. Do współpracy w obu konkursach zapraszamy Jury – ekspertów z biznesu, NGO i administracji, którzy oceniając prace konkursowe, mają realne szanse porównać, które rozwiązania przygotowane przez uczestników, faktycznie mogą się sprawdzić. Zależy nam aby pokazywać młodym ludziom, że eksperci są blisko i warto korzystać z ich wiedzy oraz doświadczenia – stawiamy na dobry feedback, który nie zawsze jest standardową kanapką. Dajemy młodym ludziom nie tylko możliwości, ale również sprawczość! PKWP jest z kolei trochę takim „dzieckiem” PKB, jest to konkurs o podobnej strukturze, ale nieco innej tematyce. Dotychczas, pierwsza edycja PKWP został przeprowadzona na terenie powiatu trzebnickiego. Mimo, że ten konkurs nie ma tak dużej skali, to jest co najmniej równie wartościowy. Biznesowe Przygody (edycje 1.0 – 2.0) to cykle warsztatowe, z którymi wchodzimy do szkół, ale wybór tematyki warsztatów pozostaje w gestii uczniów! Uczniowie mają do wyboru 3 tematy warsztatów z 6 możliwych opcji, w trzech obszarach Rozwój, Biznes i Edukacja. Nasze warsztaty są prowadzone przez 3 trenerów (mnie, Błażeja i Tomka), którzy swoje doświadczenie zdobywali już w szkole średniej działając w rozmaitych projektach, ale również udzielając się lokalnie i nie tylko, dodatkowo stale szkolą się w treściach, które chcą przekazać. Jeden cykl warsztatowy dla grupy trwa 6 godzin (oczywiście uwzględniając przerwy dla uczestników), pozwala to na komplementarne przeprowadzenie cyklu, przez co uczestnicy, którzy biorą w nim udział przechodzą proces od początku do końca i wychodzą z gotowymi do użycia narzędziami oraz umiejętnościami, które można dalej rozwijać, poza szkołą, ale też np. na kolejnych warsztatach.
Czy planujecie w najbliższej przyszłości uruchomienie nowych projektów lub inicjatyw skierowanych do młodych ludzi z regionu? Jeśli tak, to jakich?
Oliwia Majek: Planujemy kolejne edycje Biznesowych Przygód, PKB i PKWP! Ale jednocześnie chcemy walczyć z kolejnym obszarem, który naszym zdaniem wymaga dopracowania, a raczej kompletnej reorganizacji. Pracujemy nad stworzeniem programu (nie)mentoringowego, który odmienił spojrzenie na rozwój i dzielenie się doświadczeniem wśród młodych i tych z większym stażem. Szczegóły pojawią się wkrótce, więc zachęcamy do śledzenia naszych działań, na mediach społecznościowych!
Jakie narzędzia i metody pracy stosujecie, aby dotrzeć do młodych ludzi i skutecznie angażować ich w swoje działania?
Igor Pikulski: Dotarcie do młodych ludzi to nie coś, co da się zmierzyć liczbami czy oprzeć na schematach każdy młody człowiek to indywidualność, która wymaga indywidualnego podejścia. Dużym wsparciem dla nas jest to, że sami jesteśmy w podobnym wieku, mamy wspólny język, podobne doświadczenia i naturalną łatwość w budowaniu relacji. Choć warsztaty najczęściej odbywają się w klasach, nigdy nie zmuszamy nikogo do udziału. Wierzymy, że zainteresowania nie da się narzucić, można nim natomiast zarazić, pod warunkiem autentyczności i swobody.
Jakie są największe wyzwania, z jakimi spotykają się młodzi ludzie na Dolnym Śląsku, którzy chcą rozpocząć swoją przygodę z biznesem? Jak Fundacja pomaga im je pokonać?
Oliwia Majek: Z perspektyw osoby, która nie jest rodzimym Dolnoślązakiem, stwierdzam, że argument, który jest często przytaczany w takich sytuacjach, brzmiący najczęściej – niewystarczająca liczba inicjatyw i miejsc, w których młodzi mogą twórczo i kreatywnie spędzać czas – jest błędny. Miejsca są, jak najbardziej – ale często dostępność do nich czy sposób użytkowania jest sprzeczny z definicją. Zdarza się, że miejsca do integracji społecznej czy rozwijania przedsiębiorczości, wcale nie skupiają ze sobą młodych ludzi. Dolny Śląsk jest zdecydowanie miejscem pełnych zdolnych i ambitnych ludzi, którzy potrzebują nie tyle samego miejsca czy organizacji pod nich różnych inicjatyw, ale między innymi poczucia sprawczości. To nic innego jak realne działanie, którego skutki – małe lub duże, widać czy czuć. Pracując z młodymi na warsztatach mam też nieodparte wrażenie, że ludzie nie dość, że są młodzi i ambitni, to chcą i potrafią, często nawet nie trzeba pokazać, tylko poklepać po plecach i powiedzieć „dobrze ci idzie”. Młodzi ludzie tworzą wspaniałe rzeczy, o czym świadczą projekty realizowane w naszej fundacji, to nie tylko już wspomniana przez nas Konferencja dla 130 osób, ale pomysły na lokalne biznesy. Laureatki jednego z naszych konkursów, stworzyły biznesplan, na bar w ich rodzinnej miejscowości, małe miasteczko, w którym nie ma wielu miejsc do nieformalnej integracji. Spełniły wszystkie wymogi, uwzględniły niezbędne zaświadczenia, pozwolenia, obliczyły prawidłowo koszty, zrobiły research ile faktycznie mogłoby to kosztować, prezentacja pomysłu była na najwyższym poziomie – zwyciężyły! To kolejny raz pokazuje, że warto wierzyć w młodych, nauczać ich, ale też dawać im swobodę – po to właśnie jesteśmy!
Jakie kompetencje i cechy charakteru uważacie za kluczowe dla młodych ludzi, którzy chcą odnieść sukces w biznesie? W jaki sposób Fundacja wspiera rozwój tych kompetencji?
Igor Pikulski: Niektórzy członkowie Fundacji Młodzi dla Biznesu prowadzą również własne firmy. To, co pomaga im działać w świecie biznesu, to m.in. determinacja, ambicja, zaangażowanie, cierpliwość oraz silne pragnienie rozwoju. Nie powinno również brakować kreatywności i znajomości nowoczesnych narzędzi, takich jak sztuczna inteligencja (AI). Rozwijanie tych cech i kompetencji staje się znacznie łatwiejsze, gdy bierzesz udział w warsztatach i konkursach organizowanych przez Fundację, takich jak „Biznesowe Przygody” czy „Pierwszy Krok w Przedsiębiorczość”.
Czy moglibyście udzielić kilku rad młodym ludziom z Dolnego Śląska, którzy marzą o założeniu własnej firmy, ale nie wiedzą, od czego zacząć?
Igor Pikulski: Nie bój się ryzykować a szczególnie wtedy, gdy jesteś młody. Cena ewentualnych porażek jest znacznie niższa, niż wtedy, gdy masz na głowie kredyt hipoteczny i dorosłe zobowiązania. Szukaj wsparcia wśród ludzi z doświadczeniem m.in. Przedsiębiorców, mentorów, osób dobrze znających środowisko biznesowe. Wbrew pozorom wielu z nich jest otwartych i chętnie pomaga młodym, którzy tego potrzebują. To my często nadajemy im łatkę „niedostępnych”, a niesłusznie. Na sam koniec coś co wielu z nas unika czyli czytanie książek. To kapitał, którego nikt ci nie odbierze, a jego wartość jest bezcenna. Wiedza może uratować cię w niejednej trudnej sytuacji.
W jaki sposób młodzi czytelnicy „Gazety Dolnośląskiej” mogą zaangażować się w działania Fundacji Młodzi Dla Biznesu? Czy oferujecie jakieś formy wolontariatu, staży lub mentoringu?
Igor Pikulski:Zawsze jesteśmy otwarci na zaangażowanych młodych ludzi oraz regularnie podkreślamy to w naszych komunikatach w mediach społecznościowych Fundacji. Wierzymy, że kontakt bezpośredni to klucz ponieważ kto pyta, nie błądzi. Chętnie odpowiadamy na wszystkie pytania i pomagamy rozwiać wątpliwości. Forma zaangażowania w działania Fundacji? To już kwestia dogadania szczegółów, jesteśmy elastyczni i nastawieni na współpracę.
Gdzie młodzi ludzie z regionu mogą znaleźć więcej informacji o działalności Fundacji i nadchodzących wydarzeniach?
Igor Pikulski Oczywiście warto zajrzeć na naszego Instagrama (@mlodzidlabiznesu) oraz Facebooka to właśnie tam najczęściej umieszczamy informacje o tym co kreujemy, dzieląc się wiedzą, inspiracją i odrobiną rozrywki dla naszych odbiorców.